Trafiğe çıkan her motorlu araç ‘zorunlu mali trafik sorumluluk sigortası’, yaptırmak zorundadır. Fakat 50 cc motosikletlerde bu durum zorunlu değildir.
Bu araçlar neden trafik poliçesinden muaf?
Bunun sebebi 50cc ‘lik bu araçların L1 sınıfına dahil olması ve motorlu bisiklet olarak sınıflandırılması.
L1 sınıfı araçlar, 45 km/h geçmeyen, silindir hacmi ise 50 cc geçmeyen araçlar olarak geçiyor.
2918 Sayılı KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU mad.3 de yer alan Bisiklet ve Motorlu bisiklet ile elektrik ile çalışan scooter tanımı yapılmış.
Bisiklet: (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Üzerinde bulunan insanın adale gücü ile pedal veya el ile tekerleği döndürülmek suretiyle hareket eden motorsuz taşıtlardır. Azami sürekli anma gücü 0,25 KW’ı geçmeyen, hızlandıkça gücü düşen ve hızı en fazla 25 km/saate ulaştıktan sonra veya pedal çevrilmeye ara verildikten hemen sonra gücü tamamen kesilen elektrikli bisikletler de bu sınıfa girer.
Motorlu bisiklet (Moped): (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Azami hızı saatte 45 kilometreyi, içten yanmalı motorlu ise silindir hacmi 50 santimetreküpü, elektrik motorlu ise azami sürekli nominal güç çıkışı 4 kilovatı geçmeyen iki veya üç tekerlekli taşıtlar ile aynı özelliklere sahip net ağırlığı 350 kilogramı aşmayan dört tekerlekli motorlu taşıtlardır. Elektrik ile çalışanların net ağırlıklarının hesaplanmasında batarya ağırlıkları dikkate alınmaz.
Yukarıdaki araçlar kanunun 103.maddesi gereği trafik sigortası yaptırmak zorunlu değildir.
“Madde 103 – Motorsuz taşıtlar ile motorlu bisiklet sürücülerinin hukuki sorumluluğu genel hükümlere tabidir.” diyerek trafik sigortası zorunluluğundan çıkarmıştır.
Genel hükümler; hukukumuzda haksız fiil sorumluluğunun temel dayanağı olan Türk Borçlar Kanunu’nun 49. maddesinde açıklanmaktadır.
“Kusurlu ve hukuka aykırı bir fiille başkasına zarar veren, bu zararı gidermekle yükümlüdür” burada sigortacı yoktur.
Yukarıda bahsettiğim gibi aracın sahibi, işleteni ve sürücüsü beraber sorumludur.
Bu sorumluluğu ancak sigortacı bulursanız “özel sorumluluk sigortası” ile sigortacıya devrederek kendinizi güvenceye alabilirsiniz.
Kamu menfaati açısından bunun doğru olmadığını trafikte yer alan motorlu veya motorsuz hatta daha da ileri giderek “at arabası” nın dahi zorunlu poliçesinin olmasını savunuyoruz.
Detaylı Bilgi İçin: https://www.mevzuat.gov.tr/ adresini ziyaret ediniz.
Bu araçlar neden trafik poliçesinden muaf?
Bunun sebebi 50cc ‘lik bu araçların L1 sınıfına dahil olması ve motorlu bisiklet olarak sınıflandırılması.
L1 sınıfı araçlar, 45 km/h geçmeyen, silindir hacmi ise 50 cc geçmeyen araçlar olarak geçiyor.
2918 Sayılı KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU mad.3 de yer alan Bisiklet ve Motorlu bisiklet ile elektrik ile çalışan scooter tanımı yapılmış.
Bisiklet: (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Üzerinde bulunan insanın adale gücü ile pedal veya el ile tekerleği döndürülmek suretiyle hareket eden motorsuz taşıtlardır. Azami sürekli anma gücü 0,25 KW’ı geçmeyen, hızlandıkça gücü düşen ve hızı en fazla 25 km/saate ulaştıktan sonra veya pedal çevrilmeye ara verildikten hemen sonra gücü tamamen kesilen elektrikli bisikletler de bu sınıfa girer.
Motorlu bisiklet (Moped): (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Azami hızı saatte 45 kilometreyi, içten yanmalı motorlu ise silindir hacmi 50 santimetreküpü, elektrik motorlu ise azami sürekli nominal güç çıkışı 4 kilovatı geçmeyen iki veya üç tekerlekli taşıtlar ile aynı özelliklere sahip net ağırlığı 350 kilogramı aşmayan dört tekerlekli motorlu taşıtlardır. Elektrik ile çalışanların net ağırlıklarının hesaplanmasında batarya ağırlıkları dikkate alınmaz.
Yukarıdaki araçlar kanunun 103.maddesi gereği trafik sigortası yaptırmak zorunlu değildir.
“Madde 103 – Motorsuz taşıtlar ile motorlu bisiklet sürücülerinin hukuki sorumluluğu genel hükümlere tabidir.” diyerek trafik sigortası zorunluluğundan çıkarmıştır.
Genel hükümler; hukukumuzda haksız fiil sorumluluğunun temel dayanağı olan Türk Borçlar Kanunu’nun 49. maddesinde açıklanmaktadır.
“Kusurlu ve hukuka aykırı bir fiille başkasına zarar veren, bu zararı gidermekle yükümlüdür” burada sigortacı yoktur.
Yukarıda bahsettiğim gibi aracın sahibi, işleteni ve sürücüsü beraber sorumludur.
Bu sorumluluğu ancak sigortacı bulursanız “özel sorumluluk sigortası” ile sigortacıya devrederek kendinizi güvenceye alabilirsiniz.
Kamu menfaati açısından bunun doğru olmadığını trafikte yer alan motorlu veya motorsuz hatta daha da ileri giderek “at arabası” nın dahi zorunlu poliçesinin olmasını savunuyoruz.
